Idea projektu Osiem bram Jerozolimy zrodziła się z chęci powrotu do dawnej Częstochowy, który dziś oczywiście jest możliwy tylko w sposób symboliczny oraz mentalny i nadania mu wyrazu artystycznego, materialnego. Pomysł ten związany jest z innymi działaniami artystycznymi uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Plastycznych imienia Jacka Malczewskiego w Częstochowie a także z międzynarodową wymianą młodzieży ze szkołą Israel Arts and Science Academy w Jerozolimie i wspólnym programem interdyscyplinarnym.
W przedwojennej Częstochowie obok chrześcijan żyli wyznawcy wielu religii, wśród których wyróżniała się społeczność żydowska, stanowiąca najliczniejszą z grup, ale przede wszystkim w sposób szczególny związaną z życiem miasta, swoją małą ojczyzną i Polską. Współtworzyli oni atmosferę miasta zgodnie egzystując z katolikami, protestantami czy wyznawcami prawosławia. Brali udział we wszystkich działaniach niepodległościowych, do jakich dochodziło na tym terenie, walczyli podczas zaboru rosyjskiego o polski język, czcili w swoich synagogach narodowe święta, organizowali działalność społecznikowską, zajmowali się takimi dziedzinami życia jak rozwój prasy, księgarstwa, lecznictwa, zajmowali się działalnością artystyczną i kulturalną.
W 1939 roku szaleńcze idee rozpętały piekło drugiej wojny światowej. Legły w gruzach kościoły i synagogi. Okupant niemiecki uwięził w gettach i wymordował miliony istnień ludzkich, wśród nich około 40 tysięcy Żydów z Częstochowy i jej regionu. Większość z nich zginęła w Treblince. Tam, gdzie tętniło barwne, wielojęzykowe i wielokulturowe życie, pozostały cmentarze, które z czasem również zamieniły się w ruinę. Zamordowano ludzi i usiłowano również zabić o nich pamięć. 22 września mija 70 rocznica likwidacji częstochowskiego getta.
Projekt Osiem bram Jerozolimy jest próbą ratowania tej pamięci, pojmowanej jako obowiązek żywych wobec tych, których nie ma. Symboliczna Jerozolima ma tutaj wymiar duchowy, a jej bramy są znakami przejścia do dawnego świata. Materialne ślady, będące różnymi projektami artystycznymi i wpisane w dzisiejszą Częstochowę, wyrażać mają symboliczne połączenie dwóch miast o ogromnej sile duchowej, wielowiekowe współistnienie.
Wybrane miejsca w Częstochowie mają oddać charakter koegzystencji w wielu aspektach życia społecznego. Za pomocą symbolicznych słów i barw ułożone zostaje swoiste Drzewo życia, które przyjmuje artystyczny wyraz w dziesięciu punktach - projektach plastycznych wbudowanych w przestrzeń miasta.
Drzewo życia – jeden z najbogatszych w znaczenie i najbardziej rozpowszechnionych symboli. Ze swym odnawiającym się co rok listowiem jest przede wszystkim symbolem ciągłego odradzania się życia, które przezwycięża śmierć. w Biblii występuje w podwójnej postaci – drzewa życia i drzewa poznania dobra i zła, obecny jest także w żydowskich systemach religijno-filozoficznych.
W projektach wykorzystaliśmy symbolikę liczb i barw obecną niemal od zarania dziejów w różnych kulturach, m.in. judaistycznej, antycznej i chrześcijańskiej. Schemat graficzny prac uczniów i nauczycieli, wbudowanych w przestrzeń miasta, wygląda jak mapa magicznego ogrodu, połączonego symetrycznymi ścieżkami o szczególnym zindywidualizowanym znaczeniu, tworząc zamknięty świat dawnego życia. Idąc po śladach zapisanych w różnych punktach miasta tworzymy artystyczną metaforę, otwieramy bramy do symbolicznej Jerozolimy.


The idea behind The Eight Gates of Jerusalem began as a way of going back to the old Częstochowa, which naturally is now possible only in a symbolic and mental way, by means of giving it an artistic and material expression. The idea is connected with the other artistic activities of the students and teachers of the Jacek Malczewski School of Fine Arts in Częstochowa, as well as with an international student exchange program with the Israel Arts and Science Academy in Jerusalem, and a shared interdisciplinary program.
Followers of various other religions lived beside Christians in pre-war Częstochowa, the Jewish community was the biggest of the religious groups, but most of all, and very importantly, they were bound together with the life of the city, their local homeland, and Poland. They created the atmosphere of the city coexisting in peace with Catholics, Protestants or Orthodox Christians. They participated in all pro-independence activities, which occurred in this region, they fought for the Polish language to be taught under the Russian rule, celebrated national holidays in their Synagogues, organized community work, worked in such spheres of life as journalism, bookselling, health care; they took part in artistic and cultural activities.
In 1939, insane ideas unleashed the hell of the Second World War. Churches and Synagogues were reduced to rubble. The German occupiers imprisoned in ghettos, and later murdered , millions of people, among them the 40 thousand Jews from Częstochowa and the surrounding area. They mostly died in Treblinka. Where once vibrant, multilingual and multicultural life flourished, only cemeteries remained, which in time also fell into ruin. Once the people had been killed, an attempt was made to erase them from memory. September 22 marks the 70th anniversary of the liquidation of the Częstochowa Ghetto.
The Eight Gates of Jerusalem art project is an attempt at preserving their memory, understood as a duty of the living towards those who are no longer with us. The symbolic Jerusalem has a spiritual dimension, and its gates are a sign of entering a world gone-by. The material signs – the various art projects set in contemporary Częstochowa – are to express the symbolic connection between the two cities of enormous spiritual power and their centuries-old existence.
Selected places in Częstochowa are to show the nature of the coexistence in various walks of life. By means of symbolic words and colors, a unique Tree of Life has been designed. It takes its artistic form in ten locations – artistic projects set in the city space.
The Tree of Life – one of the most widespread symbols with the biggest number of meanings. With its foliage regenerating every year, it is primarily a symbol of the constant regeneration of life overcoming death. In the Bible, it functions in a dual role – The tree of life and the tree of the knowledge of good and evil, it is also present in Jewish religious and philosophical systems.
We have used the symbolism of numbers and colors that has been present almost since the dawn of time in various cultures: the Jewish, classical and Christian ones. The outline of the works of students and teachers, in various locations in the city, looks like the map of a magic garden, connected by paths of highly distinctive meaning, thus creating a closed world of life as it used to be. By following the marks left in various locations across the city, we create an artistic metaphor, we open the gates to a symbolic Jerusalem.