|
|
|
Tomasz Florczyk, 24 lutego 2011 Powiedzenie, że podróże kształcą, zdaje się tak banalne, że nie wypada go używać. Co zrobić jednak, skoro jest oprócz tego po prostu prawdziwe? Częstochowska szkoła plastyczna co roku zwykła wyjeżdżać na staże do europejskich placówek o podobnych profilach. Pojechaliśmy także w roku ubiegłym. Jak zwykle z korzyścią – i dla nauczycieli, i dla uczniów. Z możliwości, którą są staże europejskie, korzystamy już od dziesięciu lat. Co roku uczniowie Zespołu Szkół Plastycznych mają okazję skonfrontowania swoich umiejętności i doświadczeń z umiejętnościami i doświadczeniami rówieśników z innych krajów europejskich. Pracownie w specjalistycznych placówkach, do których – za pośrednictwem programu Leonardo da Vinci – wysyłamy naszych uczniów, mają rozwiniętą bazę warsztatową, często współpracują z przemysłem. Uczniowie różnych specjalizacji (ceramika, jubilerstwo, grafika) mają możliwość pracy z nowoczesnym sprzętem, a w przypadku grafiki komputerowej – najnowszym oprogramowaniem.
Logo szkoły w Tarbes
Tegoroczne wyjazdy rozpoczęły się stażem nauczycielskim realizowanym w dwóch miejscach (w Tarbes we Francji i w Stuttgarcie w Niemczech). Staż odbył się pod hasłem „Interdyscyplinarność w metodzie kształcenia plastycznego podstawą sztuk stosowanych. Wymiana doświadczeń”. Dla naszych nauczycieli nieoceniona była możliwość uczestniczenia w zajęciach oraz obronach prac dyplomowych uczniów francuskiej szkoły. W Ecole Superieure d’Arts et Ceramique co tydzień na konferencje otwarte dla studentów zapraszani są artyści, krytycy, filozofowie, pisarze, historycy sztuki. Miejscem spotkań są szkoła, galerie lub muzea. Aktywna konfrontacja z twórcami dzieł, ich pomysłami, pytaniami i odpowiedziami to bardzo ważny element w edukacji, który jest brany przez nas pod uwagę w modyfikowanej aktualnie metodzie dydaktycznej. Wyraźne różnice można dostrzec podczas przeglądów prac dyplomowych. W Wyższej Szkole Sztuki i Ceramiki w Tarbes eksponują one twórczy proces konceptualny poprzez zastosowanie różnorodnych form przekazu, takich jak rzeźba, fotografia, multimedia, rysunek, happening czy połączenie wszystkich mediów w dowolny sposób. Większość prac wynika z obserwacji natury i jej zmienności lub dotyczy refleksji nad kondycją człowieka. Do realizacji wykorzystuje się produkty gotowe, używane w życiu codziennym, półfabrykaty lub odpady (plastikowe opakowania), które z woli artysty zmieniają swoje funkcje. W trakcie prezentacji uczniowie przedstawiają projekty od konceptu, poprzez szkice wstępne, do końcowego efektu. Pozwala to prześledzić proces realizacji projektu na każdym etapie. W naszej szkole ocenia się produkt finalny, dzieło – „majstersztyk” w formie wydawniczej, ceramicznej, jubilerskiej i, uzupełniająco rysunek oraz malarstwo – do którego dołączana jest dokumentacja ukazująca poszczególne fazy pracy nad dyplomem.
Zajęcia w szkole w Villach, fot. Janusz Maciejak
W tym roku nasi uczniowie grafiki użytkowej realizowali projekt zatytułowany „Aktualizacja metod pracy projektanta. Animacja atutem współczesnego dizajnera”. Gościli w dwóch placówkach: w Portugalii, Caldas da Rainha, i w Austrii, Villach. Porównując szkoły prezentujące podobne profile kształcenia, nie sposób nie zauważyć, jak inaczej przedstawia się system nauczania. Na przykład w Villach uczniowie w cyklu kształcenia są zobowiązani uczestniczyć w zajęciach warsztatowych ze wszystkich kierunków artystycznych, podczas gdy uczniowie naszej szkoły od początku doskonalą umiejętności w jednej konkretnej dziedzinie wzbogacanej o zajęcia z projektowania, rysunku i malarstwa, kompozycji przestrzennej. Odmienny charakter ma również system nauczania w portugalskiej szkole w Caldas da Rainha, gdzie uczeń od początku określa wybrany kierunek, który uwzględnia kształcenie w korelacji z przemysłem. Pedagodzy, podobnie jak u nas, każdego ucznia prowadzą indywidualnie, wspomagając rozwój osobowości artystycznej. Obok możliwości poznania bogatego zaplecza warsztatowego niezwykle cenna jest również szansa zapoznawania uczniów z tendencjami panującymi obecnie w dizajnie. Każdy z goszczących nas krajów w tej dziedzinie prezentuje odmienny charakter projektowania, wynikający z rodzimej kultury i tradycji, a także odnoszący się do zapotrzebowania na rynku pracy. Świadomość tych zależności ma niezwykle korzystny wpływ na rozwój kreatywności uczniów.
Szkoła w Caldas da Rainha, fot. Anna Jarosz
Dzięki wyjazdom na staże nauczyciele mogą sukcesywnie modyfikować programy nauczania artystycznego, zakładając coraz większą korelację między wszystkimi przedmiotami artystyczno-zawodowymi (rysunek, malarstwo, rzeźba, które są traktowane jako niezależne przedmioty sztuki wysokiej) a przedmiotami kierunkowymi – zawodowymi. Propozycje zmian dydaktycznych zmierzają do stawienia uczniom zadań wykorzystujących cały zakres umiejętności, tak aby absolwent szkoły plastycznej II stopnia, doskonale wykształcony w zakresie rysunku, malarstwa i rzeźby, stał się jednocześnie projektantem sztuki użytkowej.
Fotografia slajdowa na stronie głównej, prowadząca do artykułu przedstawia szkołę w Tarbes, jej autorem jest Elżbieta Siwik
|
|
|
|
|
Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego Częstochowa,ul Pułaskiego 15, tel. 34-3241228, 34-3241206 Rada Rodziców nr konta 25 1020 1664 0000 3102 0019 6188
|
| |